problém |
příčina závady |
odstranění závady |
-ztráta výkonu motoru |
nefunkční přepouštěcí ventil |
výměna regulátoru tlaku a přepouštěcího ventilu turba + jeho správné nastavení |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
turbodmychadlo je poškozené |
výměna turbodmychadla |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký pravidelně se opakující zvuk turba |
v kompresorovém kole / difuzoru jsou nečistoty |
výměna turbodmychadla |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
porucha motoru |
diagnostika odborným servisem, oprava vadných částí motoru |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
vadné pístní kroužky / vložky válců |
diagnostika odborným servisem, oprava vadných částí motoru |
-ztráta výkonu motoru -černý dým |
špatná poloha vačky hřídele (přestavení) |
nastavení správné polohu vačky |
-ztráta výkonu motoru -černý dým |
porucha palivového systému |
správně nastavit všechny hodnoty vztahující se k palivovému systému |
-modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
turbodmychadlo je zakarbonované |
výměna turbodmychadla , oleje i olejového filtru |
-modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
kliková skříň má ucpané větrání |
vyčištění klikové skříně |
-modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -prosakování oleje (kompresorová strana) -prosakování oleje (motorová strana) |
olejové potrubí je někde zúžené |
výměna olejového potrubí |
-vysoký zvuk turba |
výfukové plyny unikají mezi vstupem do turba a výfukovým potrubím |
přesná lokalizace úniku a jeho odstranění |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana) |
výfukové plyny unikají mezi vstupem do turba a ohlou částí výfukového potrubí |
výměna těsnění |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana) |
výfukové plyny unikají mezi hlavou válců a výfukovým potrubím |
výměna těsnění |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -prosakování oleje (kompresorová strana) |
výfukové potrubí je zúžené |
výměna nebo oprava zúžené části |
-vysoký pravidelně se opakující zvuk turba |
rozvážení rotoru turba, cizí těleso (nečistota) v turbu) |
výměna turbodmychadla |
-ztráta výkonu motoru -ztráta výkonu zahřátého motoru -ztráta výkonu motoru při řazení vyšších převodových stupňů -nízký podtlak v sacím potrubí |
zanesený katalyzátor |
výměna katalyzátoru |
-ztráta výkonu motoru -ztráta výkonu motoru při řazení vyšších převodových stupňů -nízký podtlak v sacím potrubí |
zanesený EGR ventil |
výměna EGR ventilu |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -vysoký plnící tlak |
špatné nastavení vstřikovacích trysek nebo čerpadla |
správně nastavit hodnoty čerpadla a trysek |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana) |
zúžení v ohlé části výfuku |
výměna nebo oprava zúžené části |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana |
netěsnost hlava válců-koleno sacího potrubí |
výměna těsnění |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana |
netěsnost kompresor-koleno sacího potrubí |
výměna těsnění / dotažení šroubů |
-vysoký zvuk turba |
netěsnost sacího potrubí v části filtr-koleno sacího potrubí |
výměna těsnění / dotažení šroubů |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -vysoký zvuk turba |
zúžení v části kolene sacího potrubí |
výměna nebo oprava zúžené části |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -vysoký zvuk turba |
zúžení v části tlakového potrubí-sacího potrubí |
výměna nebo oprava zúžené části |
-černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -vysoký pravidelně se opakující zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana |
zúžení v části sacího potrubí (u kompresoru) |
výměna nebo oprava zúžené části |
-ztráta výkonu motoru -černý dým -modrý dým -zvýšená spotřeba oleje -vysoký zvuk turba -prosakování oleje (kompresorová strana |
ucpaný vzduchový filtr |
výměna vzduchového filtru |
Tato tabulka by měla našim zákazníkům pomoci při diagnostice poruch, spojených s turbodmychadlem. Ne vždy je na problému porucha na straně turbodmychadla.
Pro dlouhý život a správnou funkci turbodmychadla doporučujeme pravidelně měnit olej a olejový filtr po max. 15 000km a to i u longlife olejů!
Úpravou a dodržováním výměny oleje v intervalu 15 000km eliminujete zanášení turbodmychadla i motoru karbonem.
Zapomínat bychom neměli také na správné zahřátí motoru (oleje) a tzv. dochlazování turba před vypnutím motoru (této problematice se podrobněji věnujeme na našem blogu).
Potřebujete-li poradit neváhejte nás telefonicky kontaktovat zde:
Karel Vítek: +420 739 102 742 vitek@autosv.cz
Jiří Šimara: +420 739 933 279 simara@autosv.cz